Számtalan helyről gyűjthetünk információt arról, milyen is legyen az a dokumentum, amin keresztül leendő munkaadónk először találkozik velünk, a személyiségünkkel, tapasztalatainkkal és készségeinkkel. Rengeteg önéletrajzminta kering a neten, magyar és külföldi oldalakról egyaránt meríthetünk ötleteket, sőt kész sablonokat is letölthetünk. Hazai álláskereső oldalak – regisztráció után – szintén kínálnak mintákat, amelyeket kitöltés után lementhetünk a számítógépünkre, és szabadon felhasználhatunk.
Nem célom, hogy most közzétegyek egyetlen jó sablont, hiszen ilyen nem is létezik. Eddigi munkáim során elég sok CV-vel találkoztam, és szerencsém volt egy ideig segíteni is olyan álláskeresőknek, akik nem tudták, hogyan vágjanak bele az önéletrajz elkészítésébe. Sokféle önéletrajz lehet “jó”, és bár ideális esetben nem ezek kinézete és felépítése dönt a pályázat sikerességéről, a munkaadókat igenis megfoghatja a külalak, és mondjuk előbb hívják be állásinterjúra egy rendezett, átlátható iromány tulajdonosát, mint egy kusza, zavaros önéletrajz alkotóját.
Leírom, én milyen szempontokat vettem figyelembe a sajátom elkészítésekor.
Amit biztosan tudtam, hogy nem szeretnék sablon alapján dolgozni, igyekeztem egyedit készíteni (így a kreativitásomat is kiélhettem :)). Kis kutakodás következett, ami alapján jó néhány önéletrajzmintát átnéztem, magyar és külföldi oldalakról egyaránt. Elképzeltem, hogy én munkaadóként milyen kinézetet találnék szimpatikusnak, melyiket venném szívesen a kezembe. Végül összegyűjtöttem a számomra fontos jegyeket, és egy üres Word dokumentumban egységessé “gyúrtam” őket.
A külalak:
– A nevemet viszonylag nagy betűmérettel írtam, ez a leghangsúlyosabb sor az egész dokumentumban. Úgy gondolom, a fényképem mellett ez az a jegy, ami alapján a munkáltató később könnyen, egyetlen pillantásra beazonosít.
– A nevem után, a lap bal oldalán a főbb adataimat kisebb betűvel, de jól láthatóan jelenítettem meg, hogy adott esetben könnyen kapcsolatba tudjanak velem lépni. 🙂
– Jobb oldalra került a fényképem. Olyat választottam, ami nevetős, vidám, hiszen pozitív képet szeretnék magamról sugallni. Hamar elvetettem a fekete-fehér fotó ötletét, mindenképpen színeset szerette volna, sőt, direkt olyan képet kerestem, amin nem fekete-fehérben vagyok, hanem egy hangsúlyos, mályvaszínű felsőben. A kép háttere természetesen egyszínű, így hivatalosabbnak tűnik, ehhez egy kis photoshopolásra volt szükség. Az én fényképemet profi fotós készítette (bár nem álláskeresés céljából :)), de a mai technikával akár otthon is el lehet kattintani az ideális fotót. Lényeges, hogy éles és világos legyen.
– Az átláthatóság jegyében a címszavakat (Szakmai tapasztalat, Tanulmányok stb.) jóval nagyobb betűvel írtam a szövegtörzsnél, és színessel: a fényképemen látható mályvaszínű felső színével harmonizáló árnyalattal színeztem ki ezeket a sorokat, és fentebb a nevemet is. Persze nem akartam csiricsáré, színes-szagos levelezőlapot generálni a CV-ből, így a többi tartalom szigorúan fekete színű. Azonban azt gondolom, ez az egy plusz szín vidámságot, egyediséget ad az önéletrajzomnak, megjegyezhetővé teszi. FONTOS: az önéletrajznak természetesen összhangban kell lennie a megpályázott pozícióval. Én általában kreativitást, lendületességet igénylő junior munkakörökre jelentkezem, a komolyabb, menedzseri/vezetői vagy pl. a gazdasági szektorban elképzelhető, hogy én is ragaszkodnék a fekete-fehér CV-hez. (Aztán designerek vagy IT-sok lehetnek még bátrabbak: ma már nem ritkák az egészen extrém formában készülő önéletrajzok sem, készíthetünk magunkról prezentációt, brosúrát, sőt weblapot vagy infografikát is.)
– Figyeltem az egységességre is: mindenhol ugyanakkora legyen a sorköz, a bekezdés, a betűméret. Szerintem ez nem csak akkor fontos, ha haladó Office kezelést kér a jelentkezőktől a hirdető munkahely, egyébként is összeszedettséget, tudatosságot sugároz.
– Az önéletrajzom két oldalas. Bár a munkaügyi központban, a csoportos tájékoztatón hangsúlyozták, hogy a munkáltatók soha nem néznek át a második oldalra, nekem más a tapasztalatom. A munkáltatók nemcsak az előző pozícióimra kíváncsiak, amelyek az első oldalra kiférnek, hanem a tanulmányaimra, a nyelvtudásomra és egyre inkább a személyes készségeimre is, amik mind-mind a második oldalon sorakoznak. Három oldalt azonban – a magas vezetői pozíciókon kívül – tényleg nem érdemes megtölteni, az már túlbuzgóságnak vagy önfényezésnek tűnhet.
– Ami a formátumot illeti, mindig pdf-et generálok a word doksiból: az komolyabbnak hat, és biztosan nem csúszik szét megnyitáskor vagy nyomtatáskor.
A tartalom:
– A személyes részben nem részleteztem a családi állapotomat, viszont bekerült a születési dátumom, a lakcímem, a telefonszámom és az email címem.
– A személyes rész után létrehoztam egy “Betölteni kívánt pozíció” című bekezdést, minden esetben ide írom azt a munkakört, amire konkrétan jelentkezem. Ugyanis alapszabály, hogy egy álláskeresőnek nem egyetlen önéletrajza van, hanem pont annyi, amennyi hirdetésre jelentkezik. Vagyis minden pályázat elküldése előtt frissítem a tartalmat, az adott hirdetésre szabva. Ez azt az érzetet keltheti a munkaadóban, hogy az adott pozíció fontos a jelentkezőnek, nem csak úgy elküldte az önéletrajzát a vakvilágba.
– Ezután következik a “Profil” című bekezdés, amit főleg akkor használok, ha a munkáltató nem kér motivációs levelet a jelentkezéshez. Ebben a három-négy mondatos bekezdésben próbáltam összefoglalni az erősségeimet, a főbb készségeimet, és hogy milyen kihívásokat keresek. Érdemes rászánni az időt, nem is olyan egyszerű önmagadról összerakni egy jó jellemzést… Én két napig ízlelgettem, tökéletesítettem a mondatokat, szavakat.
– A “Szakmai tapasztalatok” részben időrendi sorrendben visszafelé, jól láthatóan feltüntetem az eddigi pozícióimat. Csak a fontosabbakat, és azokat, amelyek relevánsak a megpályázni kívánt terület szempontjából. Ez az én esetemben 4 darabot jelent. A munkakört emeljük ki, az sokkal lényegesebb, mint a munkahely neve. Nemcsak az évszámokat írtam a pozíciókhoz, hanem az időtartamot is (1,5 év, 2 év), tapasztalatom szerint ez segítség a munkáltatónak, nem kell számolgatnia. A munkakör után minden esetben részleteztem az ott végzett főbb feladatokat is, hiszen ez mutatja igazán, mi az, amiben tényleges gyakorlatom van. Ez a rész a legképlékenyebb, mindig mást emelek ki benne: ha ügyfél- vagy partnerkapcsolati pozícióra jelentkezem, akkor az ez irányú tapasztalatom hangsúlyosabb, ha szövegírói munkakörbe, akkor az általam előállított tartalmak mennyiségét és formáit részletezem.
– Ezután következnek a tanulmányok, amit szintén nem vittem túlzásba: egyetem és gimnázium.
– A személyes készségek részt nagyon fontosnak tartom, eddig minden állásinterjún komoly szerepet kapott ez a bekezdés. Itt részletezem a szervezői és vezetői tapasztalatomat, a nyelvtudásomat, a kommunikációs készségemet, a gyakorlatomat multitaskingban, önálló és csapatban történő munkavégzésben, stratégiai gondolkodásmódban, számítógép-kezelésben. Nem kell túlságosan elnyújtani ezt a részt, de a releváns tapasztalatokat érdemes megosztani.
Ha jól belegondolunk, az önéletrajz célja, hogy a munkaadó olyan azonnali, pontos képet kapjon rólunk, ami alapján el tudja dönteni, alkalmasak lehetünk-e a meghirdetett állásra, és szeretne-e megismerni bennünket. A CV-vel tesszük meg az első lépést: igyekszünk felkelteni a hirdető figyelmét, azt az érzetet kelteni benne, hogy klassz munkaerők vagyunk, és ne szalassza el a lehetőséget, hogy behívjon egy személyes beszélgetésre. A felmérések szerint a munkáltatók sajnos átlagosan csak 30 másodpercet (ideális esetben néhány percet) töltenek el egy CV tanulmányozásával, ezt érdemes szem előtt tartani. Az állásinterjú a következő lépés, valójában ott dől el minden, de ehhez elengedhetetlen a tökéletesre csiszolt önéletrajz is.
Arra is mindig figyelek, hogy a pályázat beadásakor ne hibázzak: ha elfelejteném csatolni az emailhez a CV-met, ha elgépelek valamit a levélben, nem tüntetem fel a pozíciót a Tárgy mezőben, azzal azt sugallnám, hogy figyelmetlen vagyok, nem ellenőrzöm a munkám. Gondoljunk csak bele: a pályázat egésze, és maga az önéletrajz is mindig képet ad arról, a tulajdonosa milyen munkát fog végezni: átgondoltat, alaposat, vagy hullámzó minőségűt, kapkodósat.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: