Szerintem az a baj az álláspiaccal, hogy a kereslet és a kínálat sokszor nem találja egymást. Nyilván elkerülhetetlen, hogy mindig legyenek munkanélküliek és üres állások, de talán egy kis odafigyeléssel több munkáltató és leendő alkalmazott találna egymásra. Arra gondolok, hogy számos hirdetést nem megfelelő körültekintéssel adnak fel, így az álláskeresők sokszor nem is értik, tulajdonképpen kit keres a cég, a munkáltatók pedig vakarják a fejüket, amikor több száz irreleváns CV-t kapnak.
Nyilván nem minden vállalatnál működik HR-osztály vagy részleg. Ahol nincs képzett kolléga, többnyire asszisztensek próbálnak megfelelő jelölteket keresni a vezetőik instrukciói alapján – aztán ez vagy sikerül, vagy nem.
Néhány párbeszéd akár így is hangozhat:
———-
– Katika, kellene nekünk ide valaki médiás.
– Igen? Pontosan kire gondolsz?
– Hát, aki normálisan megír egy hirdetést, meg leszervezi a sajtótájékoztatót, meg plakátot tervez, kijavítja a vesszőhibákat a levelekben. És leszervezi nekünk a céges vacsit.
– Akkor ezeket írjam be az álláshirdetésbe?
– Ja. Meg tudjon valami online izéket is, amitől legfölülre kerülünk a Gugliban. Legyen nyomdai végzettsége is, akkor nem kell grafikust fizetni. Meg tudjon videót szerkeszteni, partnerekkel angolul tárgyalni, szóval minden ilyesmi. És legyen jogsija persze, hogy el tudja szállítani a boltokba a szórólapokat.
– Rendben. Még valami?
– Hát, azért próbálj meg olyasvalakit keresni, akiben van egy kis életkedv, és beleillik a csapatba. De azért önálló. Meg csapatjátékos. Szóval, tudod te. Várjál, de ne legyen ám túl profi, mert annak sokat kell fizetni. De azért kezdő se, mert itt senki nem ért ehhez.
– És mi legyen a pozíció megnevezése?
– Hát, mondjuk Média menedzser. Nem, az nem jó. PR-menedzser. Vagy PR-marketing koordinátor. Nem… Inkább PR-kommunikáció média-marketinges. Asszisztens. Mit tudom én, Katika, nézz már utána, hogy nevezik ezeket a médiás figurákat…
———-
Legalábbis én valahogy így képzelem a szituációt, abból kiindulva, amilyen hirdetésekkel találkozom. Személyes kedvencem a “Magazin főszerkesztő gyakornok” (tanulóból rögtön vezető poziba ugrani azért nem semmi!), illetve a “PR-marketing kommunikációs munkatárs” (3 in 1). De tetszett az a hirdetés is, ahol full titkárnői feladatokra kerestek Marketing menedzsert…
Említésre érdemes továbbá az az eset, amikor az egyik pozíciót, ahová jelentkeztem, “a HR rosszul jelentette meg”, ezért lefutottak egy állásinterjúkört totálisan feleslegesen (mert ha már meghirdették…). Egy másik munkahelyen a vezető hosszan ecsetelte, hogy jé, ugyanezt az állást két hete meghirdették egy másik elnevezéssel, és ketten jelentkeztek, most pedig ötszázan, és nem is érti (hm).
Szóval, nem árt résen lenni, mikor keresgélünk, mert a nekünk való pozíció simán bujkálhat egy másik elnevezés alatt, de véletlenül bekerülhetett egy teljesen eltérő kategóriába is. Például a titkárnői állás az Adminisztráció helyett a Marketing/Média/PR fül alá. (Igen, ez is valódi példa volt. 🙂 )
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: